کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خانه » فرهنگ » آثار پژوهشی » مکتب نمادگرایی جادویی ؛ سعید مبین شهیر
575 بازدید

مکتب نمادگرایی جادویی ؛ سعید مبین شهیر

مکتب نمادگرایی جادویی

نمادگرایی جادویی مکتب ادبی جدیدی است که پس از گذشت تقریبا یک قرن توسط جوان تبریزی ابداع شده است.

به نقل از خبرگزاری پانا، سعید مبین شهیر،نویسنده جوان اهل تبریز در کتاب خود به نام «پایان نامه» به این سبک اشاره هایی داشته و آن را نمادگرایی جادویی یا مجیکال سمبولیسم نامیده است.

مکتب نمادگرایی جادویی

این سبک به زودی و طی چندماه عمومیت یافت و جوانان بسیاری را علاقه مند خود ساخت؛به طوری که بسیاری از نویسندگان و شاعران روی آن بحث های بسیاری کرده و آن را علاوه بر داشتن یک سبک نو دارای نثری نو نیز دانسته اند.
در نگاه اول نمادگرایی جادویی را سبکی مشتق از نمادگرایی می بینیم ولی در اصل این طور نیست.
توضیح این که این سبک با این که مواردی مشترک با سبک نمادگرایی دارد،در بسیاری از اصول نیز با این سبک تفاوت دارد که گواه بر مکتبی نو در ادبیات ایران می باشد.
با این که مردم فرهنگ دوست آذربایجان گویشی متفاوت دارند اما در زمینه ادبیات فارسی نیز حرفی برای گفتن دارند که وجود شاعران بزرگی چون خاقانی در قرون گذشته و شهریار در عصر معاصر این ادعا را به خوبی نشان می دهد.
پس از استاد شهریار، شاعران بسیاری قدم در عرصه های مختلفی از شعر و ادب گذاشته اند اما بی گمان هیچ یک از آن ها راهی نو در ادبیات یک هزار و چهارصد ساله ایران نگشوده اند؛پس با ابداع چنین سبکی این طلسم نیز شکسته شد و روحی بدیع در پیکر ادبیات ایران دمیده شد.
بسیاری از منتقدان این سبک را سبکی دیرفهم و دور از ذهن می دانند البته سخن ایشان به این نتیجه اذعان دارد که شیرینی سخن و صمیمیت در بیان الفاظ این مکتب را مکتبی بلیغ و فصیح گردانده است.
ایجاز و به خصوص ایجاز به حذف در این سبک بسیار به چشم می خورد. این موضوع باعث دیرفهمی کتاب و از طرفی کاهش چشمگیر حجم کتاب شده است.
بنایی که این سبک بر روی آن استوار است استفاده از نمادهای جدید و اغلب دور از ذهن می باشد که کنجکاوی را در ذهن خواننده بر می انگیزد.
زبان کتاب در اغلب موارد به سبک کلاسی سیسم نزدیک می شود.موضوع کتاب به پایان جهان،اعمال انسان در آینده،نشان دادن راه های نجات و بر محور خردورزی نوشته شده است.
آمیختگی نوشتار کتاب با اسطوره ها شیرینی خاصی به جملات کتاب می بخشد.
این سبک هم زمان با دو معنی نوشته می شود.به عبارت دیگر هر خواننده ای در حد دانشش موضوعاتی از کتاب را متوجه می شود.
پایان نامه در چهل فصل پیوسته نوشته شده است.کمال انسانیت در فصول گوناگون آن به وضوح دیده می شود و زمانی که با مفاهیم والای انسانی به چشم می آید،مدینه ای فاضله را در ذهن آدمی مصور می کند.
اگر بخواهیم بگوییم که این کتاب ترکیبی از آثار گوناگون ادبیات غرب و شرق است باید نوشته های ادگار آلن پو،نظامی گنجوی،سعدی شیرازی،شهریار،هومر و شارل بودلر را یکجا تجسم کنیم.
همچنین این شاهکار ادبی جلوه ای از قیاس دیروز،امروز و فردای بشریت است.
به طوری که باید نا خشنودی نویسنده را از فریاد های خاموشش از تمدن چنگ انداخته در طبیعت و ارزش های انسانی شنید.
در کل باید نظریات گسترده در مورد این کتاب را به یک جمله کوتاه ختم کرد:

کتاب پایان نامه دریایی عمیق از فهم و خرد و شعور است.

خبرگزاری پانا

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه